14 Nisan 2013 Pazar
Kozmetik Alışverişlerindeki Gerilim ve Çözümler
*Görseller kozmetik alışverişi konusunda temsilidir, konunun fotoğraflardaki kurum ve kuruluşlarla alakası yoktur.*
Merhabalar;
Bloğu açtığım ilk günden beri bana en sık gelen soru şu oluyor; "X mağazasına bahsettiğiniz ürünleri almaya/denemeye gideceğim ama çalışanları çok burnu kalkık ve insanı aşağılar gibiler, çekiniyorum, birlikte gidebilir miyiz?"
Birlikte tabi ki gidebiliriz, ama sorun bu değil. Sorun, herhangi bir çalışanın sizi kötü hissettirebilme ihtimalinin olmaması gerektiği. X mağazası kategorisindeki yerler high-end ürünlerin satıldığı, peşinizde kuyruk gibi dolaşan bir çalışan olmadan tek ürüne bile dokunamadığınız sinir bozucu yerler genelde. Ve evet biliyorum, çalışanları eğitimli ya da deneyimli diye(ki orası da soru işareti), müşterinin üzerinde saçma bir baskı kurabileceklerine ve sordukları sorulara sıkılarak, küçümseyerek cevap verebileceklerine inanıyorlar ama unutmayın, bu davranış biçimi bu tarzdaki konsept ve pahalı ürün satan mağazaların satış politikaları dahilindedir. Yani çalışan insanların tekelinden ziyade, markanın kendisinin almış olduğu bir karardır, eğitimlerde de bu tarzda yönelimler bulunur.
Sebebinden ziyade sonuç önemli tabi ki burda, sizin kendi paranızı harcayarak hizmet ve ya ürün aldığınız bir yerde böyle bir muamele görme şansınız kesinlikle yok. Biliyorum, bal gibi de yapıyorlar. O yüzden, hiç tartışmasına girmeden, başınızda dikilen insanı hiç de takmadan, isterseniz saatlerce elinize aynı ruju sürüp hiç bir şey almadan çıkabilirsiniz. Orası "public" bir mekan ve "Almayacaksan dokunamazsın." gibi bir ibare de olmadığına göre girip istediğiniz ürünü denersiniz. Hatta gerekirse, kibarca, "Yardıma ihtiyacım yok çok teşekkürler, sadece bakıyorum." diyip niyetinizi belli edebilir, canınızı çok sıkarsa mağaza müdürüyle görüşmek isteyebilirsiniz.
Avuç içi kadar ürüne 3 haneli rakamlar bayıldığınız bir yerde, her şey sizin hakkınızdır, sakın o garip baskı havasının altında ezilmeyin. Ben de gittiğim zaman çoğu yerde aynı saçmalıkla karşılaşıyorum, bu durumu kişiselleştirmeyin, adam seçmeden dümdüz yapıyorlar bu işi.
Peki tartışmak istemiyorsanız ama hala ürün almak istiyorsanız ne yapmalısınız? Çok basit, önceden uzunca düşünüp, araştırmasını yapıp, alacağınızı ürünü hedefleyerek gidin. 5 dakikada alın ve çıkın. En temiz ve sıkıntısız yol budur. Ama illa denemek gerekiyorsa, bir fondöten bir kapatıcı vs. alınacaksa, işbirliğine gidin. "Yüzüme şu ürünü uygulayabilir misiniz?" gibi sorulara karşı yapacak bir şeyleri yok, sizi tersleyemeyeceklerine göre paşa paşa istediğinizi uygulayacaklar. Çok yüz göz olmadan beğenirseniz alırsınız, beğenmezseniz de "Bir süre yüzümde test edeceğim gün içinde, teşekkürler." diyip çıkarsınız.
Gerçekten saçma mağaza çalışanlarının yaptığı gereksiz baskının insanları kötü etkilemesine hiç dayanamıyorum. Onların sizden tek fazlası, o da BELKİ, 2-3 eğitim ve 2-3 sertifika. Böyle düşünün ne zaman baskıda hissederseniz. Sizin paranız, sizin keyfiniz, isterseniz tüm mağazayı denettirirsiniz.
Sevgiler
xx
Bu yazıyı çok beğendim :) Ellerine sağlık. Ben bir Endüstri Mühendisliği öğrencisi olarak mağazalarda böyle sorunlarla karşılaştığımda düşünmeye başlıyorum "Müşteriyi kaçırmak yerine çekmenin yolunu nasıl bulabiliriz?" diye.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
Silİşte sözde onlara göre ulaşamadıkça, ilgi görmedikçe insanlar markanın peşinden daha çok koşacak. Alakası bile yok, benim markayı sevmemin sebebi daha önceden biliyor olmam ve ürünlerinin kalitesine güvenmem. Yoksa o markaları hiç bilmeyen biri olsam bir daha adımımı bile atmam o tarz bir muameleden sonra.
Çok açıklayıcı ve bilgilendirici bir yazı olmuş!
YanıtlaSilTamamen katılıyorum!
Teşekkür ederim:)
Silsüper bir yazı. o kadar çok yaşıyoruz ki bu durumu. normalde olumlu bir insan olmama rağmen bazen terslemekten alıkoyamıyorum kendimi. özelikle bazı mac çalışanlarında bu çok var.
YanıtlaSilElinize sağlık..
Çok teşekkürler, olumlu bir insanı bile tam 5 dkda sinir küpüne çevirirler hiç şaşırmam.
SilFlormardan sephoraya kadar bütün mağaza çalışanlarında var bu durum en iyisi hiç aldırmadan bildiğini okumak o zaman geri adım atıyorlar
YanıtlaSilEvet karşıdaki ezildikçe üstü çıkıyorlar da biraz diş gösterince hemen fıs.
SilÇok iyi bir yazı olmuş kesinlikle.Gerçekten en ucuz dükkandan en pahalısına hepsinde var bu durum ve çok sinir bozucu.
YanıtlaSilHem de nasıl...
Siltüm yorumlara ben de katılıyorum..korkar oldum mağazalara girmeye.ki; özgüven problemi de yaşamamışımdır bu yaşıma kadar..eğitim mi??; sadece kendi markalarıyla sınırlı..ben sıradan bir hanım olarak tüm markaların her özelliğini,içeriklerini,marka isimlerini tek tek bilirken; onların bilgileri sadece kendi markalarıyla sınırlı ve üstelik mesela x markanın ürünüyle kıyaslama yaptığınızda o markayı bilmedikleri gibi; bu kusurlarını kamufle etmek için bahsettiğiniz markayı küçümsüyorlar ki; bu daha çirkin bir davranış bence..size sadece 1 konuda katılmıyorum..önceden aklımda bir marka kararlaştırıp etüd etmek zorunda değilim...dediğiniz gibi..maksimum 20 gr'lık bir ürüne ben kalkıp 180 tl ödüyorsam; seçmek,karşılaştırmak,bilmek veya bilmemek,hatta beğenmedisem almamak özgürlüğüm olmalı..evim tam bir kozmetik mezarlığı sırf bu baskıları yüzünden..e ben de bıkmışım''sadece bakıyorum lütfen başka müşteriyle ilgilenin'' demekten..AMANNNNN NE ÇOK DOLMUŞUM YAAAAAAA heheheee :)
YanıtlaSilKesinlikle kararlaştırıp gitmek zorunda değilsiniz haklısın, ben sadece eğer muhattap olmak istemiyorsanız bir karar verip gidebilirsin ve alıp çıkarsınız dedim, çünkü o insanlarla münakaşaya girmek bile çekilir çile değil.
SilVe yine kesinlikle katılıyorum ki başka markaların muadil ürünleriyle ilgili hiç bir şey bilmeyip atıp tutuyorlar. Makyaj yapmak onların işiyse her türlü ürünü bilmek zorundalar, kendi markanı bil kalanından haberin olmasın nasıl bir mantıktır? Saçmalık.
Herkes çok dolu bu konuda, yalnız değilsiniz:) :) :)
Isin kotusude bu magazalarda ye kurkum ye durumu var birde. Ben ozellikle fondoten kapatici gibi bir urun alacaksam makyajsiz gidiyorum ilgilenen olmuyor sorulariniza zorla cevap veriyorlar ama makyajli vs gittiysem pervane oluyorlar ne sorsan ilgileniyorlar sinir oluyorum.
YanıtlaSilO zaten kesin, bir kıyafet mağazasına falan gidince de aynı şekilde, bi gün makyajsız saçımı ev topuzu yapıp gidiyim desek, bize poposunu döner giderler ama böyle şıkır şıkır gidince ilgilenecekleri tutuyor nedense!
SilMakyajlı bakımlı gittiğiniz zaman ha bu para harcıyor bu tür şeylere görüntüsü uyandırıyoruz:D onlarda bu kesin alır diyerek üzerimize geliyorlar, bir de size o gitmez deyip sürekli onu bunu dayatmaya çalışmaları, habire iddiaya girmeleri var.. Herkesin kendi makyaj stili ve makyaj malzemesini bile kullanma yöntemi var, biz eğitimde böyle gördük size o gitmez bunu alın deyip artı en pahalı ürünü de satmaya çalışmaları ayrı bir durum. Neden bilmem bana hep kendi cilt rengimden 2-3 ton koyusunu vermeye çalışırlar pudra fondoten gibi ürünlerin hatta bazen pakete koyarken kendi önerdikleri numaraları koyarlar ve ben kullanamam sonra çünkü bariz koyu gelir :S
YanıtlaSilSizin karşılaştıklarınız da abartmış artık, koyu renk vermek de ne yani? :)
SilYazı da yorumlar da pek şahane :)
SilŞu koyu renk fondöten olayına gelince,bilgisizlik ayrı mevzu da birde Mac'te yıllardır her gittiğimde benimle ilgilenen bir mua(mağaza şefi gibi birşey) açık renklerin ellerine hep az geldiğini,eğer iki renk arasında kalınırsa koyu rengi vermeye çalıştıklarını söylemişti bir kez.Çoğu marka en açık renkleri getirmiyor bile buraya,doğrudur herhalde dediği :s
oww harika bir yazı olmuş bayıldım
YanıtlaSilsık gittiğiniz bir mağaza değilse sizi o anda analiz etmeleri de yok mu? "kapatıcı kullanmıyorsunuz galiba" bugun kullanmamış olabilir miyim? "hımm siz kahve tonları seviyorsunuz siz şuna bakın" evet bugun sürdüm,hergün kullanıyorum aferin bildin. ülkemizin genel sorunu malesef insanlar kibarlıktan bazen anlamıyorlar,aksi ve huysuz tavırları hiç sevmem ama öyle olunca önemsiyor bu çalışanlar,kuaför bile beğendirme korkusu olunca daha bir özeniyor
kanayan bir yaraya parmak basmışsınız hepimiz doluymuşuz :)
Çok teşekkürler:)
SilTam söylediğiniz gibi, 2 saniyede 20 yıllık makyajınızı tahlil ettiğini sanarlar. Bir de sorunlara parmak basıcaklar falan sözde, "Göz altınızda hafif morluklar var." Ovvv yani, senelerce sen make-up artistim diye gezin, yaptığın tespit bu olsun.
Aynen hiç acımadan aksi aksi davranmak lazım, onlar düşünsün.
Ben de karar verip, 5 dakika içinde mağazadan ayrılanlardanım. Mac mağazalarına bu yüzden gıcık oluyorum. Sephora'yı kalabalıkken gezmeyi daha çok seviyorum, o zaman pek ilgilenmiyorlar.
YanıtlaSilAynı şekilde, kalabalıkken girmek lazım, yoksa 5 tane adam başınızda dikilir durur.
SilDün Mac'te çileden çıktım ben de tam üstüne yazılmış çok anlamlı bir yazı :) İddialaşmaları, konuda bilgileri olmadığı halde ukala ukala konuşmaları beni çileden çıkarıyor. Normalde kimse kırılmasın, üzülmesin kimseyi kıracak bir şey söylemeyeyim diye uğraşırım ancak beni öyle bir çileden çıkardı ki her ağzını açıp iddialaştığında cevabını verip tersledim. Biraz çeki düzen verseler kendilerine iyi olacak.
YanıtlaSilHayır bir de buna kimse zorunlu değil yani, kimse parasını dalaşa dalaşa harcama gibi bir durumda kalmak zorunda değil. Belirli markaların ürün kalitesi uğruna göze alınıyor yoksa sinek avlarlardı.
Silben de normalde hiç aklımda olmayan ürünleri bana itelemelerinden muzdaribim. 1-2-3 böyle böyle alıp kullanamadığım ürünler olunca internetten araştırmadan ürün almamaya karar verdim. beğenmediğim veya istemediğim bir ürün ısrarla önerildiğinde kendimden emin olarak geri çeviriyorum.
YanıtlaSilBloglar bu yüzden iyi, kullanmış memnun değilse de söylüyor insan, ona göre bir yol çiziyoruz vs. ki en mantıklısı. Yapmaya çalıştığım da bu, kötüyse kötüdür kimse boş yere almasın diye uyarmak, ya da iyiyse koşun kapışın demek belki.
SilAynı ben sırf bu yüzdne high-end satan mağazalara giresim gelmiyo alacağım zaman intertten araştırıp gidiyorumki almayacaksan niye geldin olmasın diye sonra kendi kendime diyorum ki param var alırım almam müşteriyim benin trip yapmam gerek onun değil diye kendimi sakinleştiriyorum haklı mıyım haklıyımm :)
YanıtlaSilHaha haklı mıyız, çok haklıyız! :) :) :)
SilWatsons,Gratis,Boyner gibi mağazalarda pek bir sorun olmuyor fakat Sephora ve MAC ta ürün incelemek bir işkence olabiliyor. Hayır yanınıza gelmeseler bile uzaktan bıle olsa sizi izlediklerini bilerek dolaşmaya da devam edemiyorsunuz.Benim izlediğim yol ise , her gittiğimde aynı kişinin benimle ilgilenmesini sağlamak ve bu kişiyi iyice gözlemleyerek seçmem. Ben artık öyle yapıyorum. Karşılıklı tanışarak,kimse kimseyi kırmadan ve mesafeyi koruyarak müşteri-satıcı dengesini tutturmak. Yoksa kendi paramla niye sinirlerimi bozayım ki ,yani buna kimsenin hakkı yok. Güzel bir posttu.
YanıtlaSilişte tamda buyüzden MAC.e adımımı atmıyorum artık mesela bigün ruj almak için girdim nude bi renk alıcaktım ama çalışana ten rengi bsy arıyorum dudaklarımı yok edicek dedim sonucta herkes youtube videosu izlemiyo veya meraklı değil herneyse türkçeye cevirmek istedim nolmuş yani ve adam saygısız bi şekilde nude demek istiyosunuz yani dedi ...bn bunu bilmiyorum sanki inanın ne o ruju aldım ne de adımımı attım bidaha mac.e
YanıtlaSilAylarca sirf MAC e girmek icin istanbul tatilimi bekleyip sonrada icerdeki musterilerin pesinde ayrilmayan mualar ve acilmayan elektronik kapi yuzunden vazgecip donmus bir insan olarak yaziniza kesinlikle katiliyorum. Ben begenmedigim seyi almak zorunda degilim, begensem bile hemen o an alamayabilirim ya da dusunmek isteyebilirim. Denedigimiz her seyi almak zorundaymisiz gibi davranmalari gercekten de cok sinir bozucu. Bu arada acemi bir blogger olarak blogunuzu cok begendigimi de eklemek isterim:)
YanıtlaSil